2 månader senare

... så sitter jag här igen med blogen. Hej på er som läser!
 
Sen sist har jag hunnit med att resa till Nya Zeeland - helt fantastiskt -, rest tillbaka till Idre, och flyttat hem igen för sommaren (och kanske längre, ingen vet).
 
Häromdagen bakade jag Ryttarkaka - en kladdkaka med en sorts toscatopping ovanpå, hur smarrigt som helst!
Nedan följer bilder och recept
 
 
 
 
Ryttarkaka                                              
 
Börja med att göra kladdkakan. (Bästa receptet finns här ) Ta ut den lite tidigare än vanligt, ungefär 5-7 min tidigare, då den ska gräddas med toppingen på, i några minuter till. Låt även kakan få vila/"stanna upp"  någon minut innan toppingen breds på.
 
Medans kladdkakan är i ugnen, gör toscatoppingen:
 
Ingredienser: (räcker till 2 kladdkakor)
 
 
200g kokos
2 dl socker
1dl sirap
1.5 dl vispgrädde
75 g smör
 
1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan allt förutom kokos. Låt sjuda under omrörning någon minut
2. Tillsätt kokos och sjud lite till. Se till att allt blandas ordernligt.
3. Bred försiktigt på blandningen på kladdkakan. Fördela jämt över hela kakan. Grädda i ugnen på samma värme som innan tills toppingen har fått en fin färg. Ha koll!
Jag brukar grädda den 5 minuter, sen stänger jag av ugnen och låter luckan vara öppen, några minuter till.
 
När kakan är klar, låt den vila och svalna (något) innan servering. Bästa resultatet blir när kakan har stelnat, så att ställa in den i kylen är ett tips!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: